شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶

اخبار

کارگروه 168 کمیسیون دریایی پیانک - طراحی مهارهای تک بویه ای قایق‌های تفریحی

کارگروه 168 کمیسیون دریایی پیانک تحت عنوان طراحی مهارهای تک بویه ای قایق‌های تفریحی آغاز به فعالیت نمود.

1- پیشینه تاریخی

مهارهای تک بویه ای اغلب توسط بنادر به عنوان تسهیلاتی برای بازدیدکنندگان در مکان هایی تهیه می شوند که بستر دریا در آنجا ضعیف و آب عمیق می باشد یا لنگر انداختن قایق ها با استفاده از لنگر خود قایق های تفریحی امکان‌پذیر نیست. در بعضی مناطق آسیب وارده از لنگر به اکولوژی حساس بستر دریا می تواند به واسطه تدارک مهاربندی به حداقل برسد..

در مناطق باز،‌ مانند جزیره St Helena در جنوب اقیانوس اطلس،‌ قایق های گشتی و تفریحی برای اقتصاد حائز اهمیت هستند اما مشکلات لنگر انداختن بدان معناست که بسیاری از قایقهای تفریحی قادر به گشت نیستند مگر آن که مهاربندی‌های گشت تدارک دیده شده باشند.

طراح مهاربندی ها باید از طراحی و نگهداری مناسب مهاربندی ها اطمینان حاصل کند،‌ چرا که شکست در مهاربندی می تواند منتهی به صدمات جدی یا حتی از دست رفتن شناور گردد،‌ درست همان طور که در مورد جزیره St Helena اشاره شد.

در طراحی اخیر صورت گرفته از 25 مهار تک بویه ای گشت برای St Helena،‌ مشخص شد که راهنمای شفافی برای این زمینه کاری وجود ندارد.

 

2- اهداف

تهیه مجموعه ای از دستورالعمل ها که رویکرد طراحی مهار تک بویه ای را تعریف کند.

 

3- گزارشات پیشین جهت مرور

پیانک- سیستم های مهاربندی جهت شناورهای تفریحی،‌ 2002.

دستورالعمل های سازه های BS6349 بخش 6:  طراحی مهاربندی های نزدیک ساحل و سازه های شناور.

دستورالعمل طراحی،‌ ساخت و عملکرد مجموعه های لنگرگاهی ساحلی و داخلی و بنادر قایقهای تفریحی، تهیه شده توسط انجمن بندری قایق های تفریحی،‌Ashford, Kent, UK.

طراحی تسهیلات دریایی پهلوگیری ،‌ مهاربندی و تعمیر شناورها،‌ ویرایش ، John W. Gaythwaite, 2004.

مهاربندی های ناوگانی،‌ معیارهای پایه و دستورالعمل های برنامه ریزی، طراحی راهنمای 5/26، دستور مهندسی تسهیلات نیروی دریایی،  1985.

 

4- چشم انداز

موارد مورد بررسی شامل راهنمایی محاسبات شعاع نوسان، طول زنجیر، حداکثر اندازه شناور، فاصله بین شناورها، سیستم های مهار، انواع سخت افزارهای مهاربندی و اندازه ها، و ملزومات نگهداری می باشند.

نمونه روش رویکرد،‌ جهت مرور توسط کارگروه:

1-      جستجوی اطلاعات و راهنما برای سیستم‌های مهار تک بویه‌ای از جمله مستندات پیانک و سایر دستورالعمل‌ها.

2-      مرور اسناد و دستورالعمل‌ها جهت استخراج اطلاعات.

3-      مشاوره با طراحان، مدیران بنادر و تامین کنندگان تجهیزات جهت شناخت کامل مهاربندی تک بویه ای در حال اجرا.

4-      تهیه دستورالعمل بر اساس مرور صورت گرفته

5-      مرور دستورالعمل‌ها در راستای اهداف

 

5 -محصول مدنظر

تهیه مجموعه ای از دستورالعمل های نهایی پیانک در یک فرمت نمونه. دستورالعمل‌ها باید همراه با نمونه‌های کار‌شده و منابع باشند تا طرح‌های غیرمتداول را پوشش دهند.

 

6- عضویت در کارگروه

متخصصین حرفه‌ای و فنی در مجموعه های لنگرگاهی. متخصصین فنی و حرفه ای طراحی مهاربندی های دریایی. متخصصین حرفه‌ای و فنی درطراحی مهاربندی های دور از ساحل. کنسولگری های مدیریتی و اجرایی تسهیلات مهاربندی و مجموعه های لنگرگاهی. پیمانکاران و تامین‌کنندگان سخت‌افزارهای مهاربندی. متخصصین غواصی در زمینه شناسایی و حفظ مهارهای دریایی دور از ساحل.

 

7- ارتباط با کشورهای در حال تغییر

تهیه یک دستورالعمل استاندارد هدف مطلوب می باشد. درهرحال، دستورالعمل ها باید سازگار و قابل اجرا با بهترین روش چند ملیتی باشند.

 

8- تغییرات آب و هوایی

در نتیجه رویکرد مقدماتی تهیه TOR، به نظر می رسد که تغییرات آب و هوایی تاثیری بر این موضوع ندارند.

 

علاقه مندان می توانند در صورت بروز هرگونه سوال یا ابهام با شماره تماس دبیرخانه پیانک ایران  88190680-021 یا از طریق پست الکترونیک pianc@pmo.ir با ابن دبیرخانه ارتباط برقرار نمایند.

۱۳ خرداد ۱۳۹۲ ۱۴:۳۳
تعداد بازدید : ۳۱۹