شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶

اخبار

کارگروه 169 کمیسیون دریایی پیانک - سیستم ردیابی و کنترل آتش در مجموعه های لنگرگاهی

کارگروه 169 کمیسیون دریایی پیانک تحت عنوان سیستم ردیابی و کنترل آتش در مجموعه های لنگرگاهی آغاز به کار نمود.

1- پیشینه تاریخی- تعریف مشکل

قایقرانی از لحاظ تعداد و پیشرفت فنی بعد از جنگ جهانی دوم رشد چشمگیری داشته است. در بسیاری موارد آتش در مجموعه های لنگرگاهی از یک قایق تفریحی شروع می شود و چنین اتفاقی برای مسئول آن مجموعه لنگرگاهی یک کابوس بشمار می رود. ساختار اکثر مجموعه های لنگرگاهی،‌ مخصوصا مجموعه های واقع در مناطق جزرومدی دسترسی به ماشین های آتش نشانی به آتش را با مشکل مواجه می کنند.

به استثنای بدنه، قایق ها از مواد اشتعال‌پذیر ساخته می شوند و حتی سوخت و مواد روغنی به همراه دارند،‌که این مورد پتانسیل آتش سوزی و انفجار را افزایش می دهد. باد و نزدیکی قایق ها در کنار هم از فاکتورهای اصلی توسعه آتش ار قایقی به قایق دیگر بشمار می رود. تا به امروز آموزش پرسنل در مجموعه های لنگرگاهی اجباری نبوده است. تعداد کم حوادث آتش سوزی در سراسر دنیا،‌ موضوع پیشگیری از آتش را تبدیل به یک موضوع بدون اولویت کرده است.

پیچیدگی سیستم های الکترونیکی روی قایقهای تفریحی مدرن احتمال یک آتش الکترونیکی را افزایش می دهد،‌ به‌خصوص زمانی که قایق تفریحی مورد استفاده نباشد. اکثر مجموعه های لنگرگاهی سیستم اطفای حریق جدی ای ندارند.

 

2- اهداف

فراگیری علل آتش سوزی در مجموعه های لنگرگاهی، ‌راه ردیابی آنها ،‌ مبارزه با آتش و برنامه ریزی و طراحی معیار و روندهایی که احتمال ایمنی و اطفائ حریق را افزایش می دهند  و میزان ضرر را کاهش می دهند.

 

3- گزارشات اولیه جهت مرور

برنامه ریزی برای گزارش بنادر ماهیگیری PTC2 کارگروه 18- 1998

راهنمایی در خصوص تسهیل و مدیریت ویژگی های بنادر قایق های تفریحی و مجموعه های لنگرگاهی داخلی با توجه به نیازهای کاربر. گزارش کارگروه 05- کمیسیون SPN- 1991.

پهلوگیری خشک (dry berthing) قایق های تفریحی چه به منظور حفظ و چه پهلوگیری در آب (wet berthing) – هر دو جنبه های فنی و مالی.  سومین کمیسیون ناوبری ورزشی و تفریحی -1980.

استانداردهای ساخت،‌ تجهیزات و عملیات بنادر قایق های تفریحی و مجموعه های لنگرگاهی،‌ با توجه خاص به کمیسیون بین المللی محیط زیست به منظور ناوبری تفریحی و ورزشی – 1979.

 

4- چشم انداز

موراد مطروحه عبارتند از: دلایل آتش، ‌صدمات جانی، ‌زیان های مالی،‌ شرایط آب و هوایی، ‌دسترسی به مناطق مورد توجه،‌ لجستیک اطفای حریق محلی و خارجی،‌ فعالیت های صورت گرفته توسط پرسنل و کمک های خارجی ( آتش نشانی،‌ قایق های کمکی)،‌ همکاری.

این روش باید عملیات زیر را انجام دهد:

-         ایجاد یک ماتریس از متغیرهای اصلی روی آتش های با سابقه تاریخی

-         آنالیز ماتریس جهت ردیابی الگوهای تکرار

-         مطالعه متون در دسترس برای ردیابی آتش،‌ پیشگیری و کنترل

-         مصاحبه با مسئولین باتجربه در زمینه آتش در مجموعه های لنگرگاهی

-         مصاحبه با مسئولین آتش نشانی در بنادر با تجهیزات مجموعه های لنگرگاهی

-         پیشنهاد یک پیش نویس از قوانین

 

5- محصول مد نظر

کارگروه بهترین قوانین برنامه ریزی و طراحی مجموعه های لنگرگاهی را در رابطه با پیشگیری از آتش از نقطه نظر پیاده سازی، ‌نصب،‌ روندهای آموزش پیشگیری از آتش، ‌ردیابی و کنترل در زمان عملیات مجموعه لنگرگاهی تهیه می‌کند.

 

6- عضویت در کارگروه

متخصصین آتش نشانی، ‌مدیران مجموعه های لنگرگاهی،‌ متخصصین طراحی ‌ مجموعه های لنگرگاهی،‌ طراحان قایق‌ها و سازندگان، ‌متخصصین آموزش شرایط اضطراری،‌ طراحان سیستم های آتش نشانی،‌ تکنسین های ایمنی و آتش‌نشان ها.

 

7- موارد مرتبط با کشورهای در حال تغییر

قوانین می توانند برای بازارهای مجموعه های لنگرگاهی در حال رشد در کشورهای در حال تغییر، با هدف تغییر استاندارد و روش های غیر ایمن برای کاربر نهایی مفید باشند. گزارش می بایست موراد پایه را مقرر کرده و همزمان به اندازه کافی ساده باشد تا بتوان به راحتی بکار گرفته شود و قانون گذاران را راهنمایی کند.

 

8- تغییرات آب و هوایی

در نتیجه رویکرد ابتدایی به تهیه TOR،‌ به نظر می رسد که تغییرات آب و هوایی این موضوع را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

علاقه مندان می توانند در صورت بروز هرگونه سوال یا ابهام با شماره تماس دبیرخانه پیانک ایران  88190680-021 یا از طریق پست الکترونیک pianc@pmo.ir با ابن دبیرخانه ارتباط برقرار نمایند.

۱۳ خرداد ۱۳۹۲ ۱۴:۳۵
تعداد بازدید : ۵۰۰